Razstava Sila zvoka - ritem časa
V
Muzeju premogovništva Slovenije je bilo v torek, 30. maja 2017, odprtje
retrospektivne razstave vseh področij delovanja skupine The Stroj z naslovom
»Sila zvoka – ritem časa«. Zgodba zasedbe, ki s svojo neposrednostjo in
nekompromisnostjo navdušuje že dve desetletji, bo na ogled celo poletje.
Muzej
premogovništva Slovenije v Velenju je 30. maja 2017 gostil kolektiv The Stroj,
ki je ob svoji 20. obletnici prve vaje pripravil retrospektivno razstavo o
svojem delu z naslovom »Sila zvoka – ritem časa«. O umetnosti, povezovanju
industrije in glasbe ter prepletanjem nevsakdanjih inštrumentov z muzejem je na
odprtju razstave spregovoril vodja Muzeja premogovništva Slovenije Stojan
Špegel, magister likovnih umetnosti: »Muzej danes v tišini nosi zvoke, ki so
se dogajali v preteklosti. Pred industrijsko dobo je bilo moč slišati zgolj
zvoke narave, tu in tam zvok kakšnega kovača. Kasneje so ljudje začeli
raziskovati industrijske zvoke, ki nas zdaj spremljajo na vsakem koraku.« Muzej
se že dlje časa ukvarja s t. i. industrijsko umetnostjo, raziskuje industrijski
vpliv okolja v povezavi z umetnostjo. »Muzej je idealen prostor za vrednotenje
tega motiva. Razstavljeni predmeti kolektiva The Stroj kljub svoji tišini v nas
vzbujajo zvočni val,« je dodal Špegel.
Primož
Oberžan, idejni vodja kolektiva The Stroj, umetnik, ki se ob iskanju inštrumentov na odpadih
ukvarja z uporabo tehnologije in industrijske estetike je povedal: »Ob pripravi
gradiva za to razstavo sem obudil spomine na začetke delovanja The Stroja. Iz bogatega
arhiva je bilo potrebno izluščiti delček gradiva, ki je danes na ogled in ki
najbolje predstavlja naše 20-letno delo. Ob razmišljanju ali nadaljevati s to
zgodbo se mi vedno znova porajata dve misli. Prva je ta, da je po dobrem
koncertu zadovoljstvo na obeh straneh – tako pri nas, ki smo izvajalci, kot
tudi pri poslušalcih. Glasba je pomembna, ker nas napolni z energijo in nas
osreči. Druga je ta, da sem na začetku naše poti želel ustvariti stroj, s
katerim bomo »potovali«. Takrat sem dobil občutek, da nas bo ta stroj nekam
pripeljal. Stroj, kljub temu, da je izmišljen, dobi smisel, če ga v roke dobijo
pravi ljudje,« je razmišljal Oberžan in dodal: »Če si dovolim sanjati, si želim
le-to, da bi se s tovrstno umetnostjo ukvarjale tudi prihodnje generacije«.
Odprtje
razstave je popestril Stane Špegel, član stilsko precej razgibanih
glasbenih skupin, med drugim tudi The Stroja.
Glasbeni
kolektiv The Stroj je nastal leta 1997 v Laškem. Najprej kot osemčlanska
tolkalna zasedba, ki je glasbo izvabljala iz odpadnih plastičnih in kovinskih
sodov, odsluženih strojnih delov ter različnih delovnih orodij. Svoja zvočna
raziskovanja so začrtali leta 2000, ko so izdali prvenec z naslovom Ventilator,
pred štirimi leti pa so izdali svoj zadnji album Metafonik. Tolkala so
nadgradili z inštrumenti, ki so industrijskemu zvoku dodali retro-futuristično
dimenzijo. Njihovi udarni glasbeni nastopi so največkrat uprizorjeni na
nenavadnih prizoriščih, kot so kamnolomi, rudnik, ladje, predelan mestni
avtobus ter različni industrijski objekti. Njihov zvok se je z leti spreminjal
in nadgrajeval, še vedno pa temelji na značilnem zvoku tolkal in zvočnih
strojev lastne izdelave.